Ammattina sisällöntuottaja | Podcast #48

Vinkki: Mobiililaitteessa paina soittimen Listen in browser nappia kuunnellaksesi podcastin suoraan siirtymättä Soundcloudiin.

versoileva-ammattina-sisällöntuottaja

Onko työ muutakin kuin instaa, kauniita kuvia ja pressitilaisuuksia, kun ammattina on sisällöntuottaja? Voiko somettamisella elää? Millaista on tehdä sisällöntuotantoa marginaalisella alalla, jonka sesonki kestää alle puoli vuotta? Artikkeli vastaa näihin ja moniin muihinkin kysymyksiin. Saman teeman ympärillä pyörii myös Versoilevan 1-vuotis synttäripodcast.

versoileva-ammattina-sisällöntuottaja
Visuaalinen silmä, kunnon kamera ja hyvä tuntuma someen on vain hyvä perusta työhön. Oikea ammattitaito on paljon muutakin.

Versoilevan sisälläntuotanto

Versoileva on 4 sisällöntuottajan yritys. Mukana on täyspainoisesti myös monitaitoinen graafikko. Yrityksen palvelut kertovat paljon siitä millaista sisällöntuottajan tuottajan työ Versoilevassa on. Se on paljon muutakin kuin yhteistyöpostauksia blogiin tai instaan. Suurin osa töistä tapahtuu muualla kuin Versoilevan omissa kanavissa. Teemme yrityksille hakukoneoptimoituja artikkeleita, postauksia yritysten omiin blogeihin ja tuotamme kuvia ja tekstejä toiveiden mukaan. Meiltä voi tilata myös somestrategian yritykselle, joulukalenterin somekanavaan tai vaikka workshopin yrityksen tapahtumaan. Isoja ponnistuksia ovat myös suunnitelmat messuosastoille ja muihin tapahtumiin. Meiltä voi tilata suunnitelman toteutuksella tai ilman. Myös somistaminen ja kasvisuunnittelu kuuluvat osaamiseen. Mikäli yrityksellä on tarve tehostaa omaa osaamistaan, tarjoamme myös koulutuksia. Suurin osa asiakkaistamme on alalla, joka liittyy puutarhaan, kotiin, ruokaan ja vihreään elämään.

Millaista on arki, kun ammattina on sisällöntuottaja?

Sisällöntuottajaksi päätyy todennäköisesti henkilö, joka on aktiivinen somessa myös omalla ajallaan. Näin myös meillä. Se mikä alkoi vapaa-ajalla päivitetyistä blogeista, on kehittynyt ajan kanssa ammattitaidoksi ja vakituiseksi työksi. Ala on kiivastahtinen, nopeasti muuttuva ja trendiherkkä. Se vaatii sisällöntuottajalta jatkuvaa valppautta, kouluttautumista ja uuden oppimista. Puheessa vilahtelee usein sanat algoritmi, hakukoneoptimointi ja hashtag. Tietoa on tarjolla myös ilmaiseksi. Oleellisen tiedon löytämiseen nopeasti harjaantuu ajan kanssa. Onni on useamman sisällöntuottajan yritys. Silloin osaaminen on moninaisempaa ja uusia taitoja karttuu jokaiselle, kun teemme yhdessä ja opimme toisiltamme.

Arkeen liittyy rutkasti omien somekanavien päivitystä viikottaisten artikkeleiden, podcastien ja somejulkaisujen muodossa. Tämän päälle tulee laskutettava työ. Oma idearikas sivusto ja hyvät somekanavat ovat näyteikkuna työhömme ja osaamiseemme. Leijonan osa asiakkaista tulee pelkän inbound-markkinoinnin avulla. Kun luomme ilmaista ja hyödyllistä sisältöä, saamme sivussa myös asiakkaita. Luotamme ja satsaamme pitkäkestoisiin asiakassuhteisiin. Näiden lisäksi suunnittelemme tulevaa, vastailemme sähköposteihin ja kirjoitamme laskuja. Se on sitä tavallista yrittäjän arkea.

Luova ja vapaa työ

Yksi parhaista puolista sisällöntuotannossa on sen tuoma vapaus ja luovuus. Työtä ja palveluita voi kehittää oman osaamisen ja kiinnostusten aiheiden karttuessa. Myös painotukseen voi vaikuttaa. Yksi kirjoittaa somen lisäksi myös printtiin, toinen tekee suuria visuaalisia urotekoja. Ammatin etuihin kuuluu myös se, että omiin aikatauluihin voi vaikuttaa. Työtä voi usein tehdä mihin aikaa vuorokaudesta hyvänsä. Olemme Versoilevassa valinneet jatkuvan etätyöskentelyn. 4 erillistä työtilaa ei tarkoita muuta kuin lyhyttä työmatkaa ja hyvää työrauhaa. Skypen ja muiden viestintäpalveluiden avulla työskentely yhdessä on mahdollista, vaikka etäisyyttä on reilusti.

versoileva-ammattina sisällöntuotanto
Hyvät nettisivut ovat ehdoton edellytys sisällöntuottajalle. Ne kertovat osaamisesta enemmän kuin yksikään CV.

Kommentoi

Tutustu myös:

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email