Maria Kesänen

Maria Kesänen

Mangoldiwokki – helppoa kasvisruokaa

Mangoldiwokki on arjen pikaruokaa. Ainesten kypsyminen ei vie kauaa ja wokin raaka-aineita voi varioida mielin määrin. Mangoldi on siitä mainio vihannes, että sitä saa korjata pitkälle syksyyn. Se ei hätkähdä edes ensimmäisiä yöpakkasia.

mangoldi-bright-lights

Suurikokoiset lehdet ja paksut varret kannattaa aina kypsentää, mutta nuoria ja pieniä mangoldinalkuja voi käyttää esimerkiksi salaatteihin ihan sellaisenaan. Kuvan värikkäät mangoldit on kasvatettu ’Bright Lights’ -siemensekoituksesta, jolloin saa erivärisiä ja koristeellisia mangoldinvarsia. Kypsennettäessä kauniit värit toki haalistuvat. Suurikokoiset mangoldinlehdet menevät reilusti kasaan niitä kypsennettäessä. Ruoanvalmistukseen kannattaa varata siis useampi varsi. Joka päivä mangoldia ei tule syödä, sillä se kerää solukkoonsa nitraattia pinaatin ja rukolan tavoin.

mangoldiwokki-gluteeniton

Mangoldiwokki on vegaaninen ruoka ja saat siitä myös gluteenittoman, kun valitset gluteenittomia nuudeleita. Muista varmistaa myös soijan vehnättömyys. Yleensä soijakastikkeet sisältävät vehnää, mutta vehnän gluteeni pilkkoutuu valmistukseen käytettävässä fermentoimismenetelmässä eli käymisprosessissa. Tällöin kastikkeen gluteeni pilkkoutuu keliaakikolle sopivaan muotoon. Vehnäallergisille löytyy myös täysin vehnättömiä soijakastikkeita.

Itämaisten ruokien perusmauste korianteri jakaa jyrkästi mielipiteitä. Mangoldiwokissa korianterin voi halutessaan vaihtaa miedomman makuiseen sileälehtiseen persiljaan. Wokin päälle ripoteltavat cashew-pähkinät voi korvata vaikkapa seesaminsiemenillä.

mangoldiwokki-ohje

Resepti: Mangoldiwokki

vegaaninen, (gluteeniton)

Raaka-aineet:

noin 200 g nuudeleita
3 valkosipulinkynttä
pala tuoretta inkivääriä eli 2 tl raastettuna
noin 10 kpl paksuvartista mangoldia
2 rkl soijaa
2 rkl valkoviinietikkaa
2 rkl sweet chili -kastiketta
1 rkl vaahterasiirappia tai hunajaa
öljyä paistamiseen
kourallinen tuoretta korianteria
kourallinen cashew-pähkinöitä

Valmistusohje:

  • Hienonna kuoritut valkosipulin kynnet. Raasta tuore inkivääri. Huuhtele mangoldi ja pilko varret.
  • Sekoita juomalasissa soija, valkoviinietikka, sweet chili -kastike ja vaahterasiirappi keskenään.
  • Kuumenna öljy wokkipannussa. Kuullota valkosipulia ja inkivääriä hetki pannulla. Lisää sitten mangoldinvarret ja anna pehmentyä hetki.
  • Valmista nuudelit pakkauksen ohjeen mukaan ja valuta.
  • Pilko mangoldinlehdet ja lisää pannuun. Lisää kastike ja sekoita. Lisää kypsennetyt nuudelit pannuun ja sekoita wokki hyvin. Lisää lopuksi kourallinen tuoretta korianteria sekä cashew-pähkinöitä.
Vinkki: Saat ruoasta gluteenittoman, kun käytät gluteenittomia nuudeleita. Varmista tarvittaessa soijakastikkeen vehnättömyys.
Vinkki: Korianterin voi korvata sileälehtisellä persiljalla.
Vinkki: Cashewpähkinät voi korvata seesaminsiemenillä.

Kommentoi

Kirjoittaja:

Saatat olla kiinnostunut myös seuraavista:

Jaa tämä artikkeli:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email