Maria Kesänen

Maria Kesänen

Parsapasta – kevättä lautasella

Parsan paras sesonkiaika on käsillä ja ajankohtainen herkku taipuu moneen. Vihreää parsaa voi kypsentää keittämällä, paistamalla, grillaamalla tai uunissa paahtamalla. Helppotekoinen parsapasta kokoaa yhteen kevään raikkaita makuja. Annoksesta saa helposti myös gluteenittoman ja vegaanisen.

parsapasta

Parsan valitseminen ja käsittely

  • Osta kaupasta napakan tuntuisia parsoja, joiden nuput ovat umpinaiset. Valitse mahdollisimman ohutvartisia parsoja.
  • Käytä parsa mahdollisimman tuoreena, sillä parsa nahistuu nopeasti.
  • Jos et käytä parsaa heti, kääräise ympärille hyvin kostutettu talouspaperi tai keittiöpyyhe. Säilytä parsaa jääkaapin vihanneslokerossa.
  • Katkaise parsan puumainen tyviosa varren alaosasta taittamalla. Parsa napsahtaa poikki oikeasta kohtaa.
  • Huuhtele parsat viileässä vedessä.
  • Tuoretta, ohutta parsaa ei tarvitse kuoria varresta.
parsan_valitseminen

Kiinalainen ruohosipuli eli kiinansipuli

Kiinansipuli eli kiinalainen ruohosipuli on kasvimaan makoisa monivuotinen herkku. Se kasvaa ruohosipulin tapaan mättäissä ja kukkii kauniin valkoisin kukin. Tummanvihreät lehdet ovat litteät ja ne maistuvat valkosipulilta. Kasvia voi käyttää monipuolisesti ruohosipulin tapaan, myös sen kukat ovat syötäviä.

kiinansipuli-kiinalainen-ruohosipuli

Parsapastan voi nauttia lämpimänä annoksena tai kylmänä pastasalaattina. Pasta säilyy jääkaapissa tiiviisti peitettynä pari päivää. Jos keväistä parsapastaa jää jäljelle, saa siitä seuraavana päivänä hyvän lounassalaatin.

parsapasta-kevatta-lautasella

Resepti: Parsapasta

4:lle
kananmunaton, kasvisruoka

Raaka-aineet:

1 nippu vihreää parsaa
noin 400 g pastaa
1 sitruunan kuoriraaste ja mehu
3 rkl oliiviöljyä
1 rkl kiinalaista ruohosipulia tai tavallista ruohosipulia
100 g fetajuustoa
pari kourallista rucolaa
yksi kourallinen tuoretta basilikaa
hyppysellinen suolaa
muutama rouhaisu mustapippuria
paahdettuja auringonkukan- / kurpitsansiemeniä

Valmistusohje:

  • Sekoita reilunkokoisessa tarjoilukulhossa sitruunan kuoriraaste, sitruunamehu, oliiviöljy, suola ja mustapippuri. Silppua joukkoon ruohosipuli. Murustele feta ja silppua tuoreet yrtit. Lisää ne kulhoon.
  • Käsittele parsa: poista puumainen tyvi ja huuhtele parsat. Leikkaa parsat muutaman sentin mittaisiksi paloiksi.
  • Keitä pasta pakkauksen ohjeen mukaan runsaassa vedessä reilunkokoisessa kattilassa. Muutama minuutti ennen pastan kypsymistä lisää kattilaan paloiteltu parsa ja keitä kypsäksi. Parsa saa jäädä napakaksi. Ota noin desilitra keitinvettä talteen.
  • Valuta pasta ja parsat. Kaada ne tarjoilukulhoon kastikkeen joukkoon ja sekoita varovasti. Lisää joukkoon tarvittaessa tilkka pastan keitinvettä, niin pasta pysyy irtonaisena.
  • Ripottele valmiin annoksen pinnalle hieman yrttisilppua, rouhaise mustapippuria ja lisää tarvittaessa suolaa. Ripottele päälle paahdettuja siemeniä. Tarjoile parsapasta heti tai annan sen jäähtyä pastasalaatiksi.
Vinkki: Käyttämällä gluteenitonta pastaa saat annoksesta gluteenittoman. Keitä tällöin parsapalat erikseen toisessa kattilassa, sillä gluteenittoman pastan keitinvesi saattaa olla hieman "liisterimäistä". Keitä parsapalat kevyesti suolatussa vedessä, mahdollisimman vähässä vesimäärässä. Keittoaika on noin 3 minuuttia. Jätä parsat napakoiksi.
Vinkki: Jättämällä fetajuuston pois tai vaihtamalla sen vegaaniseen juustoon saat annoksesta vegaanisen.

Kommentoi

Kirjoittaja:

Saatat olla kiinnostunut myös seuraavista:

Jaa tämä artikkeli:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email